Sedan ett antal veckor hade upp till 30 förväntansfulla medlemmar inväntat besöket i landets enda någorlunda bevarade och icke-plomberade RRGC. Geten utanför Riala i Uppland var också den första som byggdes och användes därefter som typanläggning för några av de övriga, bland annat Rockan i Hannäs, Åtvidaberg som föreningen besökte tidigare under våren.

Redan 08:30 samlades merparten av de 30 vid Riala kyrka för transport ut till en närbelägen före detta plats för transportablen PJ-21 radarstation, med tillhörande PH-13/T radar. Hela fyra skyddsplatser och fem fundament för radar återfanns på platsen.

PJ-21 plats i närheten av Riala.

Vid 10 var det sedan samling vid det enorma grustaget norr om Riala by. Det visade sig bli en smärre fördröjning då förvaltaren till Geten inte hade varit i anläggningen på länge och grustaget har en vana att gräva av vägar lite då och då. Efter lite diskussioner så fick alla parkera på en kortare grusväg in mot en bom och sedan gå in till anläggningen. Halvvägs in var också grusvägen helt avgrävd och det fick bli en omväg in i skog och bergsterräng.

En spännande start på ett spännande besök.

Bilparkering vid Geten

Efter inpassage så hade vi två timmar i anläggningen och gick igenom våning för våning tillsammans med förvaltaren. Mycket var lämnat i anläggningen, köket var nästa helt komplett, handdukar med flygvapenemblem hängde och låg vikta lite här och där. Logement var utrivna men sanitet fanns kvar. En av höjdpunkterna för alla var absolut generatorrummet med tre Hedemora dieselaggregat, vardera V4- motorer. Den översta av de tre våningarna var operatörsrum och datahall, numer helt utrivna men genom märken på golven etc. kunde alla få en inblick i hur radarskärmarna var uppsatta och hur mycket datakapacitet anläggningen hade för sin tid.

Förvaltaren berättar lite utanför Geten innan ingång.

Gravöl i Geten 3 juni 1994

En av Hedemora dieslarna i Geten

Fd RRGC rum i Geten

Efter ny promenad och utrangering av bilar upp på vägen så delades första exemplaret av årsboken 2011 ut till förvaltaren och vi tackade för besöket. Merparten av oss lunchade sedan inne i Norrtälje och inväntade sedan ägaren till LC Norrtälje som vid 14 tiden visade oss runt i sin anläggning och bjöd mycket revligt på kaffe och kaka. Här delades också årsböcker ut till alla närvarande.
Efter olika lång stund i berget så lämnades Norrtälje, flertalet åkte hem men 12 medlemmar fortsatte ut till Arholma för fjärde besöket, kustartilleribatteriet 10,5 cm m/50.

M/S Monsun tog oss ut 18:20 till ön. 18:17 inkom sista bil med tre stressade medlemmar som åkt fel på vägarna ut mot Simpnäs. Reseledaren/artikelförfattaren stod redo med parkeringsbiljett, ut med alla grejor och ombord!
Väl på ön mötte vår guide upp med transporthjälp för bagage och vi gick de 1000 metrarna upp till batteriområdet där middagen var klar när vi stuvat in oss i rummen.
Vid 20 tiden var en tvårätters middag avdukad och Malin startade visningen av berget, efter en kort rundvandring på hjässan. Hon försökte till att börja med köra en vanlig visning följt av extra rundvandring men som timmarna gick så övergick guidningen mer till en sakta och djuplodande genomgång av anläggningen. Vid 23 tiden var flertalet rätt trötta (inte minst medlemmarna som gått upp 02 på morgonen) och nöjda med rundvandringen. Malin sa att det helt klart var hennes längsta guidning ”och en helt OK sysselsättning för en fredagskväll” som direkt kontrades från en medlem med ”men det finns nog bättre sysselsättningar också…”.

Arholma huvudinslag

Lördagen började med att vissa satt och pratade i allrummet till 0045, följt av lite sömn, frukost vid 0730. Sista tiden innan båten avgick igen 1010 spenderades på hjässan, inne i den bevarade LVpjäsen och vid LVtornet en bit bort.
En lugn och stilla promenad ner till byn avslutade besöket på Arholma med att vi gick på båten igen för att ansluta till bilarna i Simpnäs.

Mer bilder från besöken:
Geten – http://www.skymningslage.se/?p=420
LC Norrtälje – http://www.skymningslage.se/?p=431 

Kategorier: Reportage