SAAB Linköping (Uppdaterad)

Uppdaterat: Scrolla längre ner för att nå de nya bilderna från år 2013.

Den mytomspunna underjordiska fabriken under SAAB i Linköping där flygplan verkligen byggdes under lång period. Numer mestadels förråd.

Reportage från SvD: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/saabberget-och-kalla-kriget_7557774.svd

Föreningens årsbok för 2011 hade ett större reportage från berget.

Vid besöket i oktober 2012 förevigades besöket av en anställd fotograf.

Gruppen framför en Gripen i plast inne i slutmonteringen.

Gruppen framför en Gripen i plast inne i slutmonteringen.

 1943 startade bygget av vad som skulle bli SAAB’s underjordiska fabrik på omrpdet i centrala Linköping. Mitt under brinnande krig sattes arbetet igång som ett samarbete mellan SAAB och Kungliga Flygförvaltningen (KFF). Under andra världskriget ställdes höga krav på att krigsindustrin inte skulle råka ut för driftavbrott. Samtliga befintliga förråd i Tannefors samt evakueringsförråden runt Linköping skulle kunna flyttas till Berget, samtliga verkstäder som hade svårersättliga maskiner och utrustning (plåtverkstad, maskinverkstad med ytbehandling, fallhammarverkstad) flyttades ner i berget. Även den beväpningstekniska avdelningen flyttade ner.
Omklädningsrum samt kök och matsalar för 1 000 personer i varje skift, samt kontor för planering och förrådshållning installerades.
Dert unika med berget var att SAAB skötte byggandet och KFF skulle bekosta och äga, vilket de gjorde fram till 1 augusti 1968 då SAAB tog över ägandet.

  • Bygget startade 17 mars 1943
  • Färdigt för inflyttning i december 1945
  • Bortsprängd bergsmassa 146 000 m3 (skapade ett berg vid flygplatsen)
  • Bergart: Grovkornig granit
  • Ca 35 m under marknivån
  • Total golvareal:    21 300 m2
  • Kostnad per m2: 252.50 kr
  • Kostnad per m3: 75.10 kr
  • Rulltrappa och hissar (ASEA): 205 000 kr
  • Total kostnad: Beräknad till 7 715 000 kr (8 325 000 kr)

BYGGNADEN

Fristående betonghus som vilar direkt på tunnelbotten
Höjd bottenvåningen 4,2 m
Höjd övervåning 4 m
Skeppens bredd 14 m
Temperaturen 20o, relativa luftfuktigheten <60%
Lufttillförsel mellan 70 och 120 m3/tim per person

Bottenvåningen innehöll

  • Komplett plåtverkstad
  • Ytbehandling
  • Målning
  • Värmebehandling
  • Olika typer av pressar
  • Kontroll
  • Apparatkontroll
  • Matsal, kiosk

Övervåning

  • Komplett maskinverkstad
  • Kontroll
  • Kontor för Verkstadsingenjören
  • Planering
  • Konferensrum, vilrum
  • Omklädningsrum
  • Matsal för medhavd mat
  • Akvarium
  • Rulltrappa, en gång Sveriges längsta av trä

Det enda som saknades var övernattningsmöjligheter.

 

Ritning över berget

Ritning över berget

Uppfarten ur berget.

Uppfarten ur berget.

En av flertalet trappor mellan de två våningarna.

En av flertalet trappor mellan de två våningarna.

Berget Sida 1

Berget Sida 1

Berget Sida 2

Berget Sida 2

En av flertalet väderklockor i berget.

En av flertalet väderklockor i berget.

Gamla generatorrummet.

Gamla generatorrummet.

Besök från Svensk Fortifikations Historisk Förening

Besök från Svensk Fortifikations Historisk Förening

I restaurangen har väggmålningar gjorts av en Linköpingsmålare.

I restaurangen har väggmålningar gjorts av en Linköpingsmålare.

System i berget för att upplysa förmän och andra tjänstemän om att de har telefon.

System i berget för att upplysa förmän och andra tjänstemän om att de har telefon.

 

En av de större trapporna mellan över och nedre planet. Till höger i bild börjar suckarnas gång som leder bort mot rulltrapporna.

En av de större trapporna mellan över och nedre planet. Till höger i bild börjar suckarnas gång som leder bort mot rulltrapporna.

 

Gruppbild i en gång Sveriges längsta rulltrappor.

Gruppbild i en gång Sveriges längsta rulltrappor.

Arkivlådor där det troligen legat mängder med ritningar till SAAB's flygplan under årets lopp.

Arkivlådor där det troligen legat mängder med ritningar till SAAB’s flygplan under årets lopp.

Gruppen återsamlas i "kyrkan" utanför berget

Gruppen återsamlas i ”kyrkan” utanför berget

 

Bilder från år 2013

Rikspallen

Rikspallen

SAAB Berget

SAAB Berget

SAAB Berget

SAAB Berget

Transportvägen till berget

Transportvägen till berget

Skyddsportar finns även inuti anläggningen

Skyddsportar finns även inuti anläggningen

"Suckarnas gång" mellan rulltrappan och själva fabriken

”Suckarnas gång” mellan rulltrappan och själva fabriken

Rulltrappan

Rulltrappan

En del utav anläggningen används idag utav SAAB Space

En del utav anläggningen används idag utav SAAB Space

Anläggningen består utav betongbyggnader i ett större bergrumskomplex

Anläggningen består utav betongbyggnader i ett större bergrumskomplex

Ett av kontorsrummen

Ett av kontorsrummen

Hissen

Hissen

SAAB Berget

SAAB Berget

SAAB Berget

SAAB Berget

SAAB Berget

SAAB Berget

Informationen är hämtad ur: Vingpennor ”Flygplanbygge under jorden” av Hugo Bertler. ”Från ASJA till SAAB” av Gert Peterson, Saab, 1999.
Bilagor: ”Vissa uppgifter rörande bergverkstaden” sammanställt av Hugo Bertler

Sammanställt av Lars-Uno Elwingsson och Lars A. Hansson



Karta

Laddar Karta...



Tidigare studiebesök:

  • Studiebesök - 19 okt 2012 - 09:00
  • Studiebesök – SAAB Reservlista - 19 okt 2012 - 09:00
  • Studiebesök SAAB Linköping 2014 - 22 okt 2014 - 13:00

Kommande studiebesök:

  • Inga